Jak rozpoznać zaburzenia integracji sensnorycznej ?

Nadmierna wrażliwość na bodźce

  • Rozdrażnienie, płaczliwość,
  • unikanie niektórych ubrań,
  • lęk podczas zwykłych zabaw ruchowych,
  • nadwrażliwość na ruch (choroba lokomocyjna),
  • unikanie zabaw związanych z brudzeniem rąk,
  • odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów,
  • nietolerowanie hałasu.

Zbyt mała wrażliwość na bodźce

  • poszukiwanie intensywnych wrażeń (np. uderzanie ciałem o przedmioty, kręcenie się wokół własnej osi)
  • ignorowanie bólu
  • nieświadomość zmian pozycji ciała

Zbyt wysoki lub niski poziom aktywności ruchowej

  • nadmierna ruchliwość lub nerwowość
  • szybka męczliwość, powolne wykonywanie codziennych czynności np. odrabianie lekcji
  • znaczące zmiany poziomu aktywności
  • często się przewraca
  • nie podejmuje aktywności ruchowej

Trudności z koncentracją, impulsywność

  • trudności w uczeniu się z powodu kłopotów z koncentracją

Problemy z koordynacją

  • słaba równowaga, częste potykanie się, przewracanie
  • trudności z nauczeniem się nowej czynności wymagającej koordynacji ruchowej
  • problemy z rzucaniem, łapaniem, kopaniem

Opóźniony rozwój mowy, ruchowy

  • kłopoty ze ssaniem, jedzeniem
  • trudności w uczeniu się (np. brzydkie pismo, problemy z czytaniem, liczeniem „gubienie” liter podczas przepisywania z tablicy)

Słaba organizacja zachowania

  • Brak planowania przed wykonaniem jakiegoś zadania
  • trudności z przystosowaniem się do nowej sytuacji
  • zachowania agresywne
  • wycofywanie się

Niskie poczucie własnej wartości, trudności wychowawcze

  • Dzieci mogą być odbierane jako uparte i trudne
  • sprawia wrażenie “leniwego”, o wszystkim zapomina, ma niską motywację
  • pojawianie się zachowań agresywnych często z niezrozumiałych powodów.
  • jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża